Kreditkortsbedrägeri - Så gör du om du tror att du har blivit utsatt för ett kortbedrägeri

av Kreditkarma.se den

Om du nyligen har varit tvungen att hantera kreditkortsbedrägerier är du inte ensam. Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) utsattes 4,1 procent av befolkningen för kreditkortsbedrägerier under 2020, det är 334 000 personer som fick sina dåvarande kreditkort äventyrade eller så togs det krediter i deras namn.

I det här inlägget kommer vi förklara hur du upptäcker misstänkta debiteringar på ditt kreditkort, vilka åtgärder du kan vidta för att rapportera bedrägeriet och säkerställa att du inte behöver betala för någon annans köp. Så låt oss ta en närmare titt på hur man identifierar kreditkortsbedrägerier.

Innehåll

Det bästa sättet du kan skydda dig mot kreditkortsbedrägerier är att vara väldigt restriktiv kring hur du lämnar ut din kortinformation,

Vad är kreditkortsbedrägeri?

Varje gång ett kreditkort används utan ägarens vetskap eller samtycke så anses det vara ett kreditkortsbedrägeri. Det samma gäller om du faller för ett nätfiskemeddelande och kort därefter börjar det dyka upp ovanliga avgifter på ditt kreditkortskonto, då är det ett kreditkortsbedrägeri.

Om du använder ditt kort på en bensinstation utan att inse att du precis satt in ditt kort i en kreditkort skimmer, då är det ett försök till kreditkortsbedrägeri.

Det är också ett kreditkortsbedrägeri om en familjemedlem eller rumskamrat stjäl ditt kreditkort och går på en shoppingrunda. Det samma gäller om du lånar din makes kreditkort utan deras tillåtelse, då kan du själv omedvetet begå ett kreditkortsbedrägeri.

Oavsett hur bedrägeriet sker så är resultatet i stort sett detsamma: När en hackare eller bedragare har tillgång till ditt kreditkortsnummer och/eller personlig information kan de använda den informationen för att göra inköp på dina befintliga kreditkort eller ta krediter i ditt namn.

Så rapporterar du ett kreditkortsbedrägeri

Om du misstänker kreditkortsbedrägeri, är det viktigt att ha koll på dina rättigheter. De flesta kreditkortsutgivare erbjuder inget bedrägeriansvar för obehöriga debiteringar - men du måste fortfarande veta hur du stoppar obehöriga kreditkortsdebiteringar innan du kan dra nytta av det skyddet.

Här är tre steg du kan vidta för att rapportera kreditkortsbedrägerier och skydda dig mot flera bedrägliga transaktioner:

#1. Kontakta din kreditkortsutgivare

Det första steget i att rapportera ett kreditkortsbedrägeri är att kontakta din kreditkortsutgivare.

I vissa fall kan till och med kreditkortsutgivare kontakta dig först – det kan ske via ett e-postmeddelande eller en mobilvarning som frågar om en nyligen genomförd debitering ser bekant ut. I andra fall måste du själv rapportera den ovanliga eller misstänkta debiteringen genom att ringa numret som står på baksidan av ditt kreditkort.

#2. Ändra dina lösenord

När du har meddelat din kreditkortsutgivare att du misstänker att du har blvit utsatt för ett kreditkortsbedrägeri så är det en bra idé att ändra dina lösenord. Börja med att ändra lösenordet som är kopplat till kreditkortet i fråga – överväg sedan att ändra lösenorden på alla webbplatser eller konton där kreditkortet används som betalningsmedel.

Något som du också bör göra är att implementera tvåfaktorsautentisering på dina konton. Denna säkerhetsåtgärd är förmodligen det bästa sättet som du kan använda för att skydda dig från återkommande bedrägeriförsök.

#3. Uppdatera mobila plånböcker och onlinekonton

När du rapporterar ett kreditkortsbedrägerier kommer din kreditkortsutgivare sannolikt att avsluta ditt nuvarande kreditkort och skicka ett nytt kort med ett nytt kreditkortsnummer. När ditt nya kreditkort kommer behöver du uppdatera dina mobila plånböcker och onlinekonton – särskilt om du har konfigurerat automatiska betalningar.

På så sätt riskerar du inte att förlora tillgång till dina konton eller hamna efter med betalningar. Om du använde ditt gamla kreditkort för att göra inköp på webbplatser som Amazon så bör du också se till att uppdaterar dessa betalningsmetoder.

Hur kan du skydda dig mot kreditkortsbedrägerier?

Att veta hur man rapporterar kreditkortsbedrägerier är en sak - men hur skyddar du dig från kreditkortsbedrägerier i första hand? Här är tre saker som du bör hålla koll på kring ditt kreditkort, vilket också kan göra det svårare för bedragare att göra inköp i ditt namn.

Granska dina transaktioner

Det bästa sättet att skydda dig mot kreditkortsbedrägerier är att granska dina korttransaktioner varje månad. Även om du är den typen av person som regelbundet loggar in på din kreditkortsapp för att kontrollera din tillgängliga kredit eller granska bokförda transaktioner, är det fortfarande en bra idé att kontrollera alla transaktioner varje gång du får din kreditkortsfaktura.

När du granskar ditt kreditkortsutdrag, ta en närmare titt på alla transaktioner som är kopplade till ditt kort. Ser några köp som ser ovanliga eller misstänkta ut? Om du misstänker att en eller flera av debiteringarna på ditt konto kan vara bedrägliga, kontakta din kreditkortsutgivare omedelbart.

Konfigurera mobilvarningar

Ett annat bra sätt att skydda dig mot bedrägerier är att ställa in mobilvarningar. När du aktiverar mobilvarningar för ditt kreditkort så kommer din kreditkortsutgivare att skicka ett meddelande till dig varje gång en misstänkt debitering görs ditt konto. På så sätt har du möjlighet att snabbt låta banken eller kreditkortsutgivaren veta om du har gjort debiteringen själv eller om debiteringen kan vara bedräglig.

Fry kreditupplysningar & ditt personnummer

Att skydda dina nuvarande kreditkonton från bedrägerier är ett viktigt steg - men vad händer om någon bedragare försöker ta nya krediter i ditt namn? Det bästa sättet att skydda dig mot den här typen av bedrägeri är att förhindra att att vem som helst kan göra kreditupplysningar eller använda ditt personnummer.

Till exempel kan du spärra dina personuppgifter via tjänster som Bedrägerispärr från UC.

Sammanfattning

Så hur kan man sammanfatta ett kreditkortsbedrägeri? Det finns flera olika typer av bedrägerier, allt från nätfiske, phishing som ofta resulterar i ett kreditkortsbedrägeri då du luras att uppge dina kreditkortuppgifter. Oavsett hur du drabbas så har nästan alla kreditkortsbedrägerier samma slutresultat, någon annan gör ett bedrägligt köp via ditt kreditkort.

Så att veta hur man rapporterar ett kreditkortsbedrägeri och hur man stoppar obehöriga kreditkortsdebiteringar kan hjälpa till att skydda dig från att behöva betala om någon annan skulle utnyttja ditt kreditkort. Att vidta åtgärder snabbt är därför det viktigt och att byta lösenord till dina konton där du har använt kreditkortet kan hjälpa till att förhindra fler bedrägeriförsök.

Uppdaterad den: