Guide: Så kan du få tillbaka pengar vid inställd flygresa med ett kreditkort (2022)

av Kreditkarma.se den

Problemet med inställda flygresor är ett återkommande problem, är det inte SAS som har ekonomiska problem så är det flygstrejk som ställer till det. Du känner säkert igen alla problemen som uppstår när ett flygbolag får problem och de börjar ställa in flyggningar. Så vad kan man göra för att minska risken för att bli av med sina pengar eller minska tiden det tar att få tillbaka pengarna?

I det här inlägget förklarar vi hur ett kreditkort kan underlätta och se till så att du snabbt kan få tillbaka dina pengar vid en inställd flygresa. Dessutom kan ett kreditkort ge dig en rad andra fördelar under resan, även om den inte skulle bli inställd. Se alla fördelar med att ha ett kreditkort inför och under en utlandsresa.

Om du inte har ett kreditkort så finns det också tjänster som kan hjälpa dig få tillbaka pengarna, till exempel Flyghjälp kan hjälpa dig få tillbaka pengarna och upp till 6 000 kr i kompensation vid försening eller inställt flyg.

Om du bara vill veta vilket som är det bästa kreditkortet för resan så tycker vi du ska titta på: Bank Norwegian eller Collector Bank - Easyliving. Med dessa kort slipper du betala någon uttagsavgift och Easyliving har dessutom inget valutapåslag samtidigt som har upp till 56 räntefria dagar vilket kan vara fördelaktigt vid längre resor.

Innehåll

Det säger lagen om återbetalning vid inställd flygresa

Först och främst beror det på hur du har bokat och köpt din resa. Om du till exempel har köpt en all inclusive resa så gäller paketreselagen och enligt den har ni som konsument rätt att få tillbaka pengarna inom 14 dagar om arrangören väljer att ställa in resan (paketreselagen kap 3 § 9).

Om ni däremot bara har bokat flyg så är det avtalslagen som gäller, dessutom är du skyddad av konsumenttjänstlagen. Enlight avtalslagen ska avtal hållas av båda parterna, men du bör noggrannt titta på vilka avtalsvillkor som gäller för ert köp av flygbiljetterna eftersom det går att avtala bort behovet av att återbetala pengar, till exempel kan det stå att flygbolaget ej behöver betala tillbaka pengarna vid en oförutsedd händelse.

Men samtidigt säger avtalslagen att avtal ska jämkas eller anses ogiltiga om de är att anses vara oskäliga (avtalslagen kapitel 3 § 36), vilket denna typ av avtal ofta kommer annses vara.

Sen kan också konsumenttjänstlagen appliceras på den här typen av ärendet som gäller privatpersoner har köpt en tjänst av en näringsidkare. Enligt konsumenttjänstlagen framgår det att en konsument har rätt att häva avtalet om det kan antas att tjänsten inte kommer bli utförd inom skälig tid, och att företaget då inte har rätt till betalning se § 23 & §§ 29-30 konsumenttjänstlagen.

Detta betyder att flygbolag har inte rätt att hålla inne din betalning om de ställer in din flygresa.

Det är inte ovanligt att flygbolag erbjuder "vouchers" eller presentkort istället för att erbjuda kunderna pengarna tillbaka direkt. Men enligt konsumentverket så har du som konsument alltid rätt att få tilllbka pengarna om du vill detta.

Vad gäller om du själv ställer in din resa?

Om du däremot själv väljer att ställa in din resa på grund av att du tror det finns risk att resan inte blir av då flygbolaget har en pågående strejk, så kan det bli problem att få tillbaka pengarna. Anlednigen beror på att det är du som frångår avtalet och vanligtvis är avtalet skrivit så det är fördelaktigt för flygbolaget om avtalet bryts. Därför bör du först undersöka resevillkoren och se vilka regeler som gäller för avbokningar.

En annan sak som kan vara bra att känna till är att många tror att distansköplagen gäller och att man har 14 dagars ångerrätt när man köper något över internet, men det finns några undantag och dit hör flygresor. Dock går alltid att avboka en flygresa, men du kommer inte få tillbaka alla pengar om du inte har ett avbeställningsskydd.

Däremot har du rätt att få tillbaka skatter och avgifter som ingår i biljetten om du väljer att avboka, men du måste själv vända dig till ditt flygbolag för att avbeställa och kräva tillbaka dessa pengar.

Hur kan ett kreditkort hjäla vid inställd flygresa?

Så hur kan ett kreditkort vara fördelaktigt i en situation där antingen du själv eller flygbolaget väljer att avbeställa flygresan?

Populära kreditkort med reseförsäkring och avbeställningsskydd:

Fördelar med att ha ett kreditkort vid utlandsresa?

Den största fördelen med ett kreditkort rent allmänt, är att du får tillgång till en extra buffert om några oväntade utgifter skulle uppstå. Sen finns det några extra fördelar som kan vara bra vid en utlandsresa.

  • Det ingår ofta en reseförsäkring och avbeställningsskydd.
  • Bättre ekonomisk överblick - Genom att använda ett kreditkort under resa så kan du få bättre överblick över alla inköp som har gjorts under resans gång.
  • Du kan göra en kortreklamation för att snabbt få tillbka pengarna om resan skulle bli inställd.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

Förhoppningsvis så har du använt ett kreditkort vid betalningen och då kan du göra en kortreklamation, annars får du rikta ditt krav mot konkursförvaltaren. Men chansen är väldigt liten att du får tillbaka pengarna och det beror på att konsumenternas krav inte är ett prioriterat krav vid en konkurs.

Istället är det först och främst banker och långivare som får ta del av eventuella pengar, dessutom ska konkursförvaltaren ha ersättning för jobbet de utför och detta prioriteras högre än mindre krav som till exempel kommer från konsumenter.

Därför bör du alltid betala din flygresa med ett kreditkort, även om du inte har ett kreditkort så kan ett kreditkort utan årsavgift och som har låg kredit vara till stor nytta. Detta beror på att vid en eventuell konkurs så kan du kräva tillbaka pengarna från kortföretaget.

Få tillbaka pengar om man har bokat via en researrangör?

Som vi skrev här ovan så omfattas denna typ av resa av paketreselagen och enligt den har ni som konsument rätt att få tillbaka pengarna inom 14 dagar om arrangören väljer att ställa in resan. Dock är det inte ovanligt att det kan dröja längre och det finns flera fall där researrangörer också har gått i konkurs vilket har lett till att många har förlorat pengar.

Vad gör du om ni inte kommer överens

Om du har ställt krav på arrangören om att få tillbaka alla pengar men arrangören nekar så finns det några olika alternativ:

  • Har du betalt resan med ett kreditkort så gör du en kortreklamation.
  • Man kan vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, men de kommer bara med rekommendationer så det är inte säkert att flygbolaget följer det som ARN kommer fram till.
  • Avgår flyget från Sverige så kan man stämma flygbolaget, men det beror också på hur mycket resan har kostat. Även om du har rätt till rättshjälp så kanske det inte är värt allt jobbet om det bara rör sig om någon tusenlapp i och med det kan vara väldigt tidskrävande att driva denna typ av ärende. Är det däremot en resa för tiotusentals kronor som har blivit inställd, då är detta förmodligen den bästa lösningen.

Först och främst bör du kontakta flygbolaget skriftligen och framföra dina krav. Hjälper inte det kan man gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Att få sitt ärende prövat av ARN kostar inget och det kan ge en bra indikation om man har rätt i ärendet.

Dessutom är det inte många företag som vill ha aktiva ärenden hos ARN så kommer de försöka lösa tvisten innan det kommer ett beslut.

Om du har gjort en bokning via en researrangör så bör du ange både reseförmedlaren och flygbolaget som motpart, även om det är flygbolaget som ska betala tillbaka pengar.

Tjänster för att få tillbaka pengar vid inställd flygresa

At kräva tillbaka pengarna från flygbolag och researrangörer kan vara väldigt tidskrävande och har man inte koll på alla lagar och regler som gäller så är det inte helt lätt att få tillbaka pengarna.

Men idag finns det faktiskt tjänster som specialiserar sig på att kräva tillbaka pengar åt konsumenter och som kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengarna. Dessa tjänster är helt kostnadsfria att använda, och du behöver inte betala något om du inte skulle få tillbaka några pengar.

Skulle tjänsten lyckas få tillbaka pengar så tar de en serviceavgift på 30% av beloppet som de lyckas kräva tillbaka i ersättning.

Populära tjänster för att kräva tillbaka pengar från flygbolag:

  • Flyghjälp.se
  • Flygforsening.se

OBS: I och med att SAS har ett aktivt konkursskydd så kan dessa tjänster inte hjälpa dig eftersom de kan inte driva något ärende mot SAS. Därför är det alltid bäst att betala alla flygresor med ett kreditkort eftersom du då kan vända dig direkt till kortföretaget för att få tillbaka pengarna. Här kan du se alla kreditkort för resor.

Uppdaterad den: