Så gör du för att skapa en hemsida i WordPress: Steg för steg

av Kreditkarma.se den

Idag kan vem som helst skapa en hemsida och webbplats utan att veta något om webbutveckling, design eller programmering. Dessutom kostar det inte speciellt mycket att skapa en hemsida.

Oavsett om du vill skapa en hemsida för dig själv eller för ditt företag kan du enkelt göra det genom att använda rätt verktyg och resurser.

I den här guiden lär du dig att skapa en egen hemsida från grunden utan att behöva spendera pengar på frilansare, byråer eller utvecklare. Allt du behöver är någon timme för att slutföra guiden och därefter kommer du ha en egen hemsida som är tillgänglig på nätet.

Detta behöver du för att skapa en hemsida:

  • Domännamn - Din egen webbadress på nätet, vår domän är till exempel: www.kreditkarma.se
  • Webbhotell - Detta är en tjänst för att lagra din hemsida och så den blir tillgänglig på nätet
  • WordPress - En kostnadsfri och användarvänlig plattform för att bygga hemsidor

För att bygga en fungerande webbplats måste du först ha ett domännamn och ett webbhotell. Dessa tjänster ser till att din webbplats blir tillgänglig för andra via nätet och utan dessa kommer du inte att kunna skapa en hemsida.

Här kan du hitta ett bra webbhotell som ger dig en gratis domän eller fortsätt läsa så visar vi hur du skaffar en domän och webbhotell via Hostinger.

Efter vi har skaffat en domän och ett webbhotell så kan vi skapa en WordPress-sida. WordPress är den mest populära plattformen för att bygga hemsidor och tjänsten används av mer än 39% av alla hemsidor på internet.

Att skapa en WordPress-sida är vanligtvis en enkel process och kräver bara några få klick hos webbhotellet som du snart kommer se. När du är klar med den här guiden kommer du ha en helt egen hemsida, med ett eget domännamn och sidan kommer vara tillgänglig för andra via ditt eget unika domännamn.

Allt du behöver göra för att skapa en hemsida:

1. Domännamn - Så väljer du en domän

För att skapa en hemsida så behöver du först en domän. Ditt domännamn är helt enkelt din address på nätet och den gör det möjligt för dina besökare att hitta din webbplats via en webbläsare.

Vårt domännamn är kreditkarma.se och den använder ändelsen .SE och anledningen beror på att vi främst vänder oss till svenska besökare och då är .SE ett bra allternativ. Men din kan vara vad som helst, bara den är tillgänglig.

Ett domännamn men ändelsen .SE eller .COM är de vanligaste varianterna och dessa kostar mellan 9 till 150 kr, men det finns flera olika domänändelser som både kan vara billigare och dyrare.

Om du inte har registrerat ett domännamn än så är här några tips som kanske kan hjälpa dig välja ett domännamn:

  • Om du skapar en webbplats för ett företag bör ditt domännamn matcha ditt företagsnamn. Till exempel: DittFöretagNamn.se. Om du planerar att skapa en personlig hemsida kan DittNamn.se vara ett bra alternativ.
  • Använd en "generiskt" domänändelse som .com, .net och .org om du vill nå internationella besökare. Använd ett "lokalt" domännamn som .se eller .nu kan också fungerar om du vill nå Svenska besökare, det samma gäller .com om domänen är tillgänglig.
  • Försök undvika Å, Ä och Ö i domännamnet. Den enda gången du kan tjäna på att använda dessa bokstäver är om du vill ranka för något specifikt ord som innehåller någon av dessa bokstäver på Google Sök.

Om du inte har ett domännamn än så kan du vänta med att registrera ett, vi kommer nämligen visa hur du gör för att få tillgång till en kostnadsfri domän i ett år (se nästa steg):

2. Registrera en domän och skapa ett webbhotellkonto

Utöver ett eget domännamn så behöver du också ha ett webbhotell. Ett webbhotell är en tjänst där du lagrar dina hemsidor och dess filer på en säker server som alltid är igång. Utan ett webbhotell kommer din webbplats inte att vara tillgänglig för besökare.

Det finns flera prisvärda och pålitlig webbhotell för nya webbplatser som kostar från 49 kr upp till 199 kr per månad.

Sen finns det så klart billigare webbhotell, men att välja rätt webbhotell är faktiskt viktigare än man tror så se det som en investering och välj inte ett webbhotell bara för det är billigt.

Vi skulle rekommendera att du försöker läser lite omdömen, helst för flera olika webbhotell och försök säkerställa att det är ett pålitligt webbhotell som du väljer.

När du ska välja webbhotell, försök se till att det erbjuder något av följande funktioner och tjänster:

  • Domännamn med gratis SSL (för säkerhet).
  • Möjlighet att installera WordPress med ett klick.
  • Möjlighet att hantera e-postkonton.
  • Obegränsad eller hög mängd bandbredd för att slippa trafikbegränsningar.
  • Kundtjänst med 24/7 livechatt.

Kan du hitta ett webbhotell som erbjuder alla punkterna så har du förmodligen hittat en bra leverantör. Är du osäker vilket webbhotell du ska välja? Då ska du läsa vårt inlägg om de bästa webbhotellen i Sverige.

Om du inte vill läsa det inlägget så kan vi rekommendera Hostinger.com eller MissHosting.se.

Anledningen till att vi gillar dessa beror på att de erbjuder en gratis domän i ett år och de har bra prestanda i förhållande till kostnaden. Dessutom tycker vi att de har bra laddtider vilket gör att hemsidan laddar snabbt för besökare från Sverige.

En annan fördel med dessa webbhotellen är att du kan hantera både domänn och webbhotellet via en kontrollpanel. Att ha både domänen och webbhotellet hos samma företag kan vara fördelaktigt eftersom du slipper peka om domänen till själva webbhotellet, vilket kräver att du ändrar i DNS-inställningarna eller byter namnservrar.

Hostinger erbjuder webbhotell från 14.90 kr per månad och Miss Hosting kostar från 9 kr per månad.

Båda företagen erbjuder alla de viktigaste funktioner som behövs för att skapa en välfungerande hemsida. I den här guiden har vi valt att använda Hostinger.com som webbhotell.

#1. För att skapa ett webbhotellkonto - Besök Hostinger.com och klicka på "Starta nu":

Skapa konto hos Hostinger

#2. Välj därefter ett webbhotellspaket, i vårt fall väljer vi "Premium Webbhotell". Det är inte helt obegränsat, men 100 webbplatser och upp till 25.000 besökare är tillräkligt för de flesta nya hemsidor:

Välj webbhotell hos Hostinger

#3. Försök sen hitta ett ledigt domännamn - Om du väljer "Premium" som ny kund är din första domän gratis under det första året som du har webbhotellet, men tänk på förnyelse priset som på visa domäner kan vara rätt högt.

Välj domän hos Hostinger

Hostinger erbjuder en rad olika domänändelser. Några populära domänändelser i Sverige är till exempel .SE, .COM och .NET. Om du vill ha en annan domänändelse som Hostinger inte erbjuder så skulle vi rekommendera att du köper den via Simply.com eller One.com separat.

Om du redan har ett domännamn som du har köpt via någon annan tjänst, då kan du ansluta den till din hemsida hos Hostinger. Men du måste ändra några inställningar kopplade till domänen. Här är en guide från Hostinger som visar hur du gör.

#4. När du har slutfört registreringen så tar det några minuter och därefter kommer du få åtkomst till ditt konto så att du kan börja bygga din hemsida:

3. Installera WordPress via webbhotellet

När du har ett domännamn och webbhotellet så måste du installera plattformen som du ska bygga hemidan med. Vi kommer använda WordPress som är ett "Content Management System" eller CMS som det också kallas. Fördelen med att hantera sidan via en CMS är att du får tillgång till ett grafiskt gränssnitt så du behöver inte skriva någon kod för att göra ändringar på sidan.

Anlednigen till att vi rekommenderar att du väljer WordPress beror på att det är enkelt att använda, det finns tusentals gratis teman och tillägg som gör att din webbplats ser professionell och unik ut.

Dessutom är det enkelt att installera WordPress då de flesta webbohtell gör det åt dig via ett klick.

Oroa dig inte om du inte använder Hostinger som webbhotell. Som sagt de flesta webbhotell har någon typ av "WordPress installation" i kontrollpanelen.

1. Installera WordPress via Hostinger

  1. Logga in på ditt Hostinger-konto

  2. Klicka på "Mina webbplatser" och sedan på "Skapa webbplats"

  3. Ange lite grundläggande information om din webbplats och starta WordPress-installationen. Allt kommer att ske automatiskt.

  4. När installationen är klar kommer Hostinger vissa dig dina inloggningsuppgifterna. Var noga med att spara denna information, du kommer behöva den senare.

2. Testa så sidan fungerar

Efter att WordPress har blivit installerat, så bör du testa att allt fungerar. Det enklaste sättet att göra det på är att skriva in ditt domännamn i webbläsaren och gå direkt till sidan.

Om WordPress är korrekt installerat kommer du se en mycket grundläggande webbplats som kan se ut så här:

Sidan ser inte allt för attraktivt ut just nu, men oroa dig inte. Du kommer snart lära dig hur du ändrar designen till något mer tilltalande.

3. Verifiera SSL / HTTPS-inställningar

För att göra sidan säker bör du se till så sidan har HTTPS aktiverat. Detta sker genom att man installerar ett SSL-certifikat vilket gör att anslutning mellan din webbplats och dina besökare är krypterad.

Om du använder Hostinger så lägger de automatiskt till ett SSL-certifikat när du skapar en ny webbplats eller installerar WordPress.

Så här kan du kontrollera att din hemsida har ett SSL-certifikat:

  1. Logga in på ditt Hostinger-konto
  2. Klicka på "Mina webbplatser"
  3. Hitta din webbplats och klicka på “Hantera webbplats”
  4. Gå till fliken "Säkerhet"
  5. Under "Säkerhetscertifikat" hittar du statusen "Gratis SSL-certifikat"
  6. Om allt gick bra bör du se en låsikon bredvid ditt domännamn i webbläsaren.

Det kan ta några timmar innan SSL har konfigurerats helt, men det är inget som hindra dig från att fortsätta bygga din webbplats.

4. Anpassa utseendet och strukturen på sidan

När din webbplats fungerar är det dags att få den att kännas mer personlig genom att ge den en unik design, anpassa utseendet och lägga till en logga.

Börjar med:

Välj ett tema till din WordPress-sida

WordPress-teman är färdiga designpaket som ändrar hur hela din webbplats ser ut. WordPress-teman är utbytbara och du kan enkelt ändra tema när du vill.

Det är viktigt att känna till att det finns tusentals gratis teman och det finns även "premium"-teman som man vanligtvis behöver betala för och som är lite mer unika och de kan också ha verktyg som underlättar när man ska skapa sidor, inlägg och innehåll.

Är du intresserad av ett mer välutvecklat WordPress-tema så är här några teman och handelsplatser som vi brukar använda till våra egna WordPress-sidor:

  • The7 - Multi-Purpose Website Building Toolkit for WordPress
  • TheGem - Creative Multi-Purpose High-Performance WordPress Theme
  • REHub - Price Comparison, Multi Vendor Marketplace, Affiliate Wordpress Niche Review Theme
  • StudioPress - Business, Enterprise, Photography, eCommerce and Lifestyle Themes
  • Themeforest - En marknadsplats för premium WordPress-teman

Men i den här guiden har vi valt ett gratis tema eftersom det ska vara enkelt att följa de olika stegen.

Som sagt finns det flera gratis teman och ofta är de enkla att arbeta med - det bästa stället att titta på dessa teman är att gå till den officiella temakatalogen på WordPress.org och klicka sen vidare till populära WordPress-teman.

Alla teman du ser i listan är av hög kvalitet och många Wordpress-sidor använder sig av dessa.

Du är fri att bläddra igenom listan och välja vilket tema du vill, men för att följa den här guiden så rekommenderar vi Neve. Det är ett mångsidigt tema som kommer med en hel del färdiga sidor som du enkelt kan anpassa.

Så gör du för att installera ett WordPress-tema

Gå till adminsidan för din WordPress-sidan. Du hittar den genom att lägga till /wp-admin efter ditt domännamn (DINDOMÄN.se/wp-admin). Använd användarnamnet och lösenordet som du fick efter att WordPress-installationen var klar.

  1. Från sidofältet till vänster - Gå till "Utseende → Teman → Lägg till ny".
  2. I sökrutan skriver du "Neve" och klickar på "Installera"-knappen bredvid temans namn (du måste hålla muspekaren över temarutan):
  3. När installationen är klar klickar du på "Aktivera"-knappen som kommer att visas i stället för "Installera"-knappen.
  4. Därefter kommer du se ett meddelande som visar att installationen lyckades.

Importera en design (endast om du använder Neve-temat)

Även om temat är aktivt så finns det ett par saker du bör göra för att få det att se riktigt bra ut.

Det första du kommer att se är detta välkomstmeddelandet:

En av de fantastiska sakerna med Neve är att du inte bara får en design, utan flera olika design alternativ som du kan välja mellan. Klicka på den blå knappen för att se alla alternativ.

Det finns fler än 20 design alternativ tillgängliga som är gratis, och dessa täcker de flesta populära webbplatsnischer som till exempel: företag, restaurang, fitness, musik, mat, bröllop, fotografering, e-handel, portfölj och mycket mer. Oavsett vad syftet med din webbplats är så lär du hitta ett designpaket som passar.

I den här guiden väljer vi det första alternativet som kallas "Original".

Du kommer att märka att den här installationsprocessen tar hand om alla element du behöver på din webbplats - du får dels själva designen men också alla plugins som behövs för att få allt att fungera.

Du får även tillgång till demo-innehåll som du kan ändra och uppdatera.

Klicka på "Importera"-knappen för att börja importera innehållet. Efter en minut så kommer du se följande meddelande:

Gå sedan till ”Utseende → Neve-alternativ” för att se vad du kan ändra i temat.

Vi kommer att utforska några av dessa alternativ här under:

Lägg till en logotyp i WordPress

Det första som man ofta vill göra är att ladda upp sin logotyp och visa den i sidomenyn.

Så låt oss göra det nu, har du inte en logga så är här några verktyg du kan använda för att skapa en egen logotyp.

När du väl har en logotyp som du vill använda kan du lägga till den på hemsidan. Gå till "Utseende → Neve-alternativ" och klicka på länken med: "Upload Logo"

Så här kommer det se ut:

Detta gränssnitt kallas "WordPress Customizer" och det låter dig redigera olika aspekter av hemsidans utseende. Till att börja med kan du ladda upp din logotyp. För att göra det, klicka på "Select logo"-knappen i det övre vänstra hörnet.

WordPress ger dig ett alternativ att beskära logotypen, men det är bäst att använda Photoshop eller något annat program för att anpassa loggan så du får den att se snygg ut.

När du har laddat upp din logga så bör du se den i menyn på sidan.

Du har också möjlighet att välja om du vill visa webbplatsens namn och tagline bredvid loggan, men har du en logga med namn och ikon så vill du förmodligen inta använda detta.

Det går oockså att ställa in loggans maxbredd, du kan experimentera med dessa inställningar och välj det som fungerar bäst för dig.

Klicka på "Publicera"-knappen när du är klar (det övre vänstra hörnet) och klicka sedan på "X"-knappen för att återgå till hemsidan.

Ändra webbplatsens färgschema och typsnitt

En annan sak du kan experimentera med är att ändra färgscheman och typsnitt som används på webbplatsen.

När du har lärt dig hur du skapar WordPress-sidor, så är det här en enkel lösning som kan göra din webbplats mer unik och anpassad till din grafiska profil.

  1. Det första du behöver göra är att gå till ”Utseende → Neve-alternativ”. Vi kommer att fokusera på följande två alternativ: "Set Colors" och "Customize Fonts"
  2. Klicka först på "Set Colors".
  3. De flesta WordPress-teman definieras av ett färgschema för de olika komponenterna i designen.
  4. Vanligtvis är det till exempel färgen på länkar, texter på webbplatsen och bakgrunder.
  5. Du kan ändra färgerna för Neve-temat via "WordPress Customizer".
  6. För att ändra någon av färgerna, klicka bara på den färg du vill ändra och välj en ny färg.
  7. Klicka på "Publicera" och "X" när du är klar med ändringarna.

Så ändrar du typsnitt:

  1. Klicka på länken "Anpassa typsnitt" i panelen "Utseende → Neve-alternativ".
  2. Med Neve kan du välja bland en rad olika systemtypsnitt och Google Fonts.
  3. Klicka bara på rutan "Font Family" och välj det typsnitt som du vill ha på sidan.
  4. Därefter kan du justera typsnittet som används för dina rubriker och texter.

Experimentera med dessa inställningar för att se vilken effekt de har på din webbplats.

  1. För att anpassa typsnittet som används för huvudsektionen på din webbplats, klicka på pilknappen längst upp till vänster.
  2. Klicka på "General". Detta kommer ta dig till ett liknande alternativ, men den här gången justerar du typsnittet som används på all text.
  3. Klicka på "Publicera" och "X" när du är klar.

Lägg till ett sidofält i WordPress

En annan sak du kan göra i panelen "Utseende → Neve-alternativ" är att anpassa hur du vill att sidofältet ska se ut. Klicka på "Innehåll / sidofält" för att komma igång.

Du har tre huvudalternativ här: inget sidofält, sidofält till vänster eller sidofält till höger. Sidofältet till höger är den klassiska layouten för de flesta webbplatser.

Du kan också ställa in innehållsbredden. När du har gjort dina ändringar klickar du på "Publicera" och "X".

Lägg till widgets (WordPress-tillägg)

Widgets är de små innehållsblocken som vanligtvis visas i webbplatsernas sidofält. Eftersom vi just har aktiverat sidofältet i föregående steg, så kan vi lägga till några widgets.

För att konfigurera widgets, gå till "Utseende → Widgets." Det kommer se ut så här:

Till vänster kan du se alla tillgängliga widgets och till höger finns alla widgetområden som stöds av ditt nuvarande tema. För att lägga till en widget i sidofältet behöver du bara ta tag i widgeten från vänster och dra och släpp den i sidofältet till höger.

Om du till exempel vill ha en lista med alla dina sidor i sidofältet så kan du ta tag i widgeten "Sidor" och dra den till sidofältet. Du kan också konfigurera några grundläggande inställningar för widgeten.

Experimentera med temat

Det vi har gått igenom här är tillräckligt för att du ska kunna skapa en hemsida som ser unik ut, men det finns många fler alternativ tillgängliga.

Så här gör du för att se alla alternativ som du kan anpassa: Börja med att gå till ”Utseende → Anpassa”. Detta aktiverar Customizer-huvudgränssnittet med alla dess inställningar och förinställningar.

Vi uppmuntrar dig att bläddra igenom de olika alternativen och testa även ändra några för att se hur hemsidan påverkas. Ett tips är att bara ändra en eller två inställningar så är det enkelt att komma ihåg vad du har ändrat, vilket kan underlätta om något blir fel och du måste återställa inställningarna.

Du kommer förmodligen att hitta flera inställningar som vi inte har gått igenom här, men vi hoppas att du har fått lite bättre förståelse för hur man kan anpassa en WordPress-sida.

5. Lägg till viktiga sidor och innehåll i WordPress

Sidor är kärnan på din webbplats. Det är svårt att föreställa sig en webbplats utan några sidor eller hur?

Från en teknisk synvinkel är en hemsida bara ett dokument på nätet. Det skiljer sig inte mycket från ett traditionellt Word-dokument.

Att skapa nya sidor är enkelt i WordPress. Men innan vi går in på hur man gör, ska vi diskutera vilka sidor du bör skapa.

Följande sidor är viktiga för de flesta hemsidor:

  • Startsida - det är sidan som besökarna ser när de anger ditt domännamn i webbläsaren.
  • Om oss - en sida som förklarar vad din webbplats handlar om.
  • Kontakt - en sida som låter besökare kontakta dig.
  • Blogg - en lista över dina senaste blogginlägg. Om du inte planerar att blogga kan du använda bloggsidan som en plats för dina företagsnyheter och meddelanden.
  • Tjänster - om webbplatsen du bygger är för ett företag, använd den här sidan för att vissa upp dina tjänster.

Många av dessa sidorna kommer att vara väldigt lika i strukturen. Den enda skillnaden är egentligen innehållet på själva sidan. När du väl har lärt dig hur du skapar en sida så kommer du inte ha några problem att skapa nya sidor.

Så låt oss nu skapar ett par grundläggande sidtyper:

#1. Skapa en startsida

Om du använder Neve så ser din startsida förmodligen ut så här:

Du kan enkelt redigera strukturen på denna sidan och alla elementen på den (texter och bilder). Allt du behöver göra är att klicka på knappen "Redigera med Elementor" i det övre fältet.

Därefter kommer du se gränssnittet för Elementor-sidbyggaren.

Elementor är vad vi kallar en "visuell sidbyggare". Det betyder att du kan klicka på valfritt element som du ser på sidan och redigera det direkt. Om du till exempel vill ändra huvudrubriken klickar du bara på den och börjar skriva.

Om du tittar i det vänstra sidofältet så finns där en "anpassningspanel". Med den kan du justera strukturen och utformningen av valfritt innehållsblock. Här är till exempel vad du kommer se när du arbetar med rubriker:

En annan häftig sak är att du kan ta tag i valfritt element på sidan och dra och släppa det någon annanstans.

För att lägga till nya element, klicka på den lilla fyrkantiga ikonen i det övre vänstra hörnet. Du kommer då se en lista över alla tillgängliga innehållsblock. Ta tag i något av blocken och dra in dem på sidan.

Det bästa sättet att arbeta med din hemsida är att gå block för block och redigera demo-innehållet som finns på sidan.

Skriv in nytt textinnehåll, justera några av blocken. Du kan också ta bort det du inte behöver och lägg till nya.

Hela detta gränssnitt är ganska intuitivt att använda, så spendera en timme eller två med att använda och experimentera med de olika inställningarna så kommer du snart förstå hur du kan bygga unika sidor och anpassa innehållet.

2. Skapa sidor som "Om oss", "Tjänster" och "Kontakt"

Att skapa nya sidor är enkelt med WordPress. Börja med att gå till adminsidan och klicka på "Sidor → Lägg till ny." och du kommer se det här gränssnittet:

Varje sida behöver en titel, så börja med att lägga till en där det står "Lägg till en titel." Till exempel "Om oss", "Våra tjänster" eller "Kontakta oss".

Välj sedan en sidlayout. Om du skapar en standardsida kan du välja det första alternativet i listan - "En rad".

För att snabbt skapa sidor kan du välja från mallbiblioteket - Klicka på den blå knappen.

Därefter ser du ett fönster där du kan välja bland en rad färdiga sektioner. Om du till exempel arbetar med din "Om-sida" kan du snabbt hitta och använda följande block:

Klicka bara på "Infoga"-knappen bredvid det block du vill, så läggs det till på sidan. Därefter kan du anpassa sidan genom att ändra texterna eller lägga till bilder.

När du är klar klickar du på knappen "Publicera" längst upp till höger på sidan.

Du kan följa samma process när du arbetar på din kontaktsida eller sidan för tjänster.

Välj bara olika sidblock från mallbiblioteket. Dessa bör till exempel fungera bra på en tjänstesida:

Om du vill lägga till nya sidelement för hand - istället för att använda mallarna - klicka på ikonen "+" i det övre vänstra hörnet av redigeringsgränssnittet.

Varje block du väljer att lägga till kommer dycka upp längst ner på din sida. Så här ser ett nytt rubrikblock ut:

Som du kan se kan du redigera den hur du vill, ändra textens egenskaper. Dessutom finns det färginställningar i högra fältet.

Glöm inte att klicka på ”Publicera” när du är klar med en ändring och vill uppdatera sidan.

#3. Skapa en bloggsida i WordPress

Bloggsidan är där listan över dina senaste inlägg visas.

En fördelen är att bloggsidan skapas automatiskt när du installer WordPress och Neve-temat. Du kan se den sidan genom att gå till "Sidor": Därefter håll musen över där det står "Blogg" och klicka på länken "Visa" för att se hur din bloggsida ser ut.

Lägga till nya inlägg:

För att lägga till nya inlägg, klicka på "Inlägg → Lägg till nytt."

Påminner detta gränssnitt dig om någonting? Som du ser är det väldigt likt den redigeringsmiljö som vi använde när vi skapade sidor.

6. Skapa en meny i WordPress

Efter att ha skapat några snygga sidor bör du skapa en navigeringsmeny. Menyn är en av de viktigaste delarna på din hemsida eftersom dina besökare behöver ett sätt att navigera och utforska din webbplats.

Börja med att gå till "Utseende → Menyer" och klicka därefter på "Skapa en ny meny."

Så här skapar du din första meny steg för steg:

  1. Börja med att lägga till en titel. Meny-titeln har oftast ingen större funktion mer än att den kan hjälpa dig att känna igen din meny bland andra menyer (det går att ha mer än en meny).
  2. Välj de sidor som ska läggas till i din meny. Du kan också lägga till andra objekt i menyn - som inlägg eller anpassade länkar.
  3. Klicka på knappen "Lägg till i menyn" för att lägga till de valda sidorna i din meny.
  4. Du kan också dra och släpp dina menyalternativ för att sortera länkarna i den ordning du vill.
  5. Välj en plats där du vill att menyn ska visas. Detta skiljer sig från tema till tema, i det här fallet ställer du in din meny på "Primär" eftersom detta är huvudmenyn.
  6. Slutligen, klicka på "Spara Meny".

Efter att du har sparat din meny och besöker hemsidan så bör du se din meny högst upp på sidan.

7. Sökmotoroptimera sidan för Google Sök

För att synas på Google Sök gäller det att sidan är anpassad så att Google förstår vad sidan handlar om och en av de viktigaste delarna är att välja rätt sökord.

Försök hitta sökord innan du börjar skapa och skriva ditt innehåll, på så sätt vet du vilka nyckelord du ska fokusera på i ditt innehåll. För att få en ny hemsida eller blogg att ranka är det enklast att använda en blandning av breda och långa sökord (long-tail keywords).

När du har gjort din sökordsanalys och har en lista över nyckelord som du vill rikta in dig på är det dags att skapa innehåll som är optimerat för Google Sök.

En viktig del är att se till så dina nyckelord finnas i ditt innehåll - men överdriv inte! Det kommer göra att ditt innehåll ser spammigt ut, vilket kan påverka din sida negativt.

Först bör du se till att placera dina sökord i:

  • Texten. Se till att inte använda samma nyckelord om och om igen. Lägg till olika varianter (t.ex. “Bästa”, "Bäst", “Bra”, “Topp”).
  • Titel (H1-rubriker). Detta är oftast den första rubriken som visas på sidan och den ska vara unikt samt innehålla nyckelordet. Till exempel för detta inlägget har vi valt: "Så gör du för att skapa en hemsida (Steg för steg)" och anledningen beror på att vi vet att folk använder Google för att hitta guider för hur man skapar hemsidor.
  • Slug (sidans-URL). Att ha med sökordet i sidans-URL kan vara väldigt effektivt om det görs på rätt sätt. Se till att sökordet eller sökfrasen finns i URLen - På den här sidan använder vi /skapa-en-hemsida/ eftersom det är den sökfrasen vi vill ranka för på Google.
  • Underrubriker. Underrubriker och speciellt H2-rubriker är också en bra plats att använda sökfraser och nyckelord.

Denna del är rätt enkelt att optimera eftersom du använder det inbyggda verktyget i WordPress för att uppdatera texterna på sidor och inlägg. (Se bild ##)

Det var första delen med att optimera innehåll är klar, men du är inte helt klart än. Här är några andra ställen som du också behöver lägga till dina sökord i:

  • Metatitel: Detta är titeln som visas i resultatet när du söker på Google. Se till att ditt nyckelord finns med här eftersom det kan förbättra din CTR från Google och sökresultatet. (Antalet klick till din hemsida).
  • Metabeskrivning: Denna beskrivning visas under din titel / länk i Google. Skriv en beskrivning som innehåller relevanta nyckelord och försök skriva texten så besökaren blir intresserad av ditt innehåll för att öka din klickfrekvens.
  • Filnamn / ALT-attribut: Försök alltid att inkludera minst en bild i ditt innehåll. Bilder är attraktiva och ofta tilltalande för dina besökare. Om du vill kan du försöka använda något nyckelordet i filnamnen (t.ex. bra-webbhotell-sverige.jpg), detta kan ge en indikation till Google om sidans innehåll. Till sist bör du alltid använda ALT-attributet för att beskriva för både sökmotorer och användare vad bilden föreställer. Försök få med ditt nyckelord här - skriv beskrivningen som en kort text och inte bara sökord.
  • Länktext: När du skapar interna länkar till andra sidor på din webbplats försök få med ditt nyckelord som ankartext. Detta gör det enkelt för Googles sökrobotar att hitta och förstå vad sidan du länkar till handlar om.

För att optimera Metatitel och Metabeskrivningen så är det enklast att använda ett tillägg som går att installera via WordPress. På så sätt får du tillgång till några fält som du kan fylla i när du skapar eller uppdaterar dina sidor.

Ett av de mest populära tilläggen för att optimera innehållet via WordPress är: Yoast SEO

Beroende på vilket typ av hemsida du driver så finns det några fler premium tillägg som kan underlätta med att optimera innehållet. Men för den typen av hemsida som vi precis har skapat, så fungerar gratisversionen av Yoast SEO utmärkt.

Nästa steg är att optimera sidan för sökmotorer som Google, ävent känt som sökmotoroptimering så fortsätt läsa om du vill lära dig hur detta går till.

Sökmotoroptimera undersidor och inlägg i WordPress (On-site SEO).

Text

8. Lägg till din hemsida i Google Search Console

Google Search Console, även känd som Webmaster Tools är ett verktyg som erbjuds av Google för att ge webbplatsägare som dig möjlighet att se hur sidans innehåll ses av Google.

Verktyget innehåller rapporter och data som hjälper dig att förstå hur dina sidor visas i sökresultatet.

Du får också se de faktiska söktermer som människor använder för att hitta din webbplats, vilken rank sidan har i sökresultaten och hur ofta någon klickar på dina sidor.

Med hjälp av denna informationen kan du förstå vad som fungerar på din webbplats och vad som inte fungerar. Du kan sedan planera dina sökord och innehållet därefter.

Google Search Console varnar dig också när det är något fel på din webbplats, som till exempel när sökrobotar inte kan komma åt sidan, hitta duplicerat innehåll eller om något annat problem uppstår.

Så gör du för att lägga till Google Search Console

Eftersom du använder Yoast SEO så är det enkelt att lägga till både Google Search Console samt Google Analytics. För att lägga till Google Search Console så behöver du ett Google Konto (Gmail-konto) och därefter kan du logga in via: Google Webbansvarig.

När du har loggat in så behöver du lägga till en "egendom". Du kommer kunna välja mellan två alternativ: Domän och Webbadressprefix.

För att underlätta senare om du vill koppla Google Analytics till detta verktyget så behöver du välja "Domän". Så ange din domän i rutan och klicka på fortsätt.

Därefter måste du verifiera domänen för att intyga för Google att hemsidan och domänen faktiskt är din.

För att göra detta måste du lägga till en DNS-post hos domännamnsleverantören. Börja med att kopiera den koden som Google ger dig efter att du har lagt till domänen i Google Search Console.

Koden ser vanligtvis ut så här:

"google-site-verification=6P08Ow5E-8Q0m6vQ7FMAqAYIDprkVV8fUf_7hZ4Qvc8"

När du har den koden kan du logga in på ditt Hostinger-konto.

  1. Gå till listan med domäner och klicka på domänen som du vill verifiera.
  2. I avsnittet Avancerat klickar du på "DNS Zone Editor" för att hantera dina poster.
  3. I DNS-redigeraren scrollar du ner till avsnittet TXT (text) och klickar på "Lägg till ny".
  4. I Host-fältet anger du @ och TTL behöver du inte ändra.
  5. I TXT-fältet klistrar du in verifikationskoden som du kopiera tidigare.
  6. Klicka på "Spara" för att lägga till det nya värdet.

Ibland kan det ta lite tid innan DNS-inställningarna uppdateras så när du klickar på "verifiera" i Google Search Console är det inte säkert det går direkt. Vänta då en timme och försök igen genom att gå till domänen i Google Search Console.

När domänen tillagd och verifierad kommer Google börja spara information om din sida. Om du klickar på Resultat till vänster i Google Search Console så bör du inom någon dag kunna se information som:

  • Vanligaste frågorna (sökord)
  • Antal klicka per sökord
  • Exponeringar per sökord
  • Position för sökord

Med hjälp av informationen från Google Search Console kommer du ha möjlighet att bättre förstå hur dina besökare hittar din sida och vilka sökord din hemsida rankar för. På så sätt kan du också optimera individuella sidor för att förbättra rankingen.

Uppdaterad den: